Consulta de Guías Docentes



Curso : 2019/2020

465 - Graduado/a en Ciencia Política y Administración Pública

17943 - POLÍTICA Y GOBIERNO LOCAL


Información de la asignatura

Código - Nombre:
17943 - POLÍTICA Y GOBIERNO LOCAL
Titulación:
465 - Graduado/a en Ciencia Política y Administración Pública
Centro:
102 - Facultad de Derecho
Curso Académico:
2019/20

1.Detalles de la asignatura

1.1.Materia

Local government and politics

1.2.Carácter

Optativa

1.3.Nivel

Grado (MECES 2)

1.4.Curso

724 - Grado conjunto (UPF/UAM/UC3M/UAB)Filosofía, Política y Economía: 4
465 - Graduado/a en Ciencia Política y Administración Pública: 4
615 - Grado conjunto (UPF/UAM/UC3M)Filosofía, Política y Economía: 4

1.5.Semestre

Primer semestre

1.6.Número de créditos ECTS

6.0

1.7.Idioma

English/Español

1.8.Requisitos previos

Hablar y escribir con fluidez en inglés. Las clases se impartirán en inglés. 
Todos los materiales de la clase estarán en inglés. Las presentaciones orales y escritas serán en inglés.

1.10.Requisitos mínimos de asistencia

Es obligatoria la asistencia a clase.

1.11.Datos del equipo docente

Coordinadora de asignatura:

Carmen Navarro

c.navarro@uam.es

Facultad de Derecho

Departamento de Ciencia Política y Relaciones Internacionales

Despacho nº 3

tel: 91 4977611

Delegada del Decano para el Grado en Ciencia Política y Administración Pública y para el Doble Grado en Derecho y Ciencia Política y de la Administración Pública:

Fabiola Mota Consejero

coordinacion.grado.CCPP@uam.es

coordinacion.grado.derecho-CCPP@uam.es

1.12.Competencias y resultados del aprendizaje

1.12.1.Competencias

Competencias generales:
 
G1 - Los estudiantes deben ser capaces de mantener una actitud analítica ante la realidad y de utilizar los presupuestos teóricos básicos, los métodos y las técnicas de la disciplina para su estudio.
G2 - Los estudiantes deben ser capaces de expresar y transmitir clara y adecuadamente ideas complejas, problemas y soluciones, de forma oral y por escrito, a un público tanto especializado como no especializado, utilizando los instrumentos de las ciencias sociales.
G3 - Los estudiantes deben ser capaces de buscar, seleccionar, analizar y sintetizar información relevante y trabajar con bases documentales para poder así formular juicios fundados sobre la realidad desde la perspectiva de una reflexión personal. Esto incluye familiarizarse con las nuevas tecnologías del conocimiento y la comunicación.
G4 - Los estudiantes deben aprender a aplicar los conocimientos teóricos al trabajo personal de una forma profesional como
precondición de su futuro desarrollo laboral tanto en su dimensión nacional como internacional.
 
Competencias específicas:
 
E10 - Conocer la estructura, la organización y el funcionamiento de las Administraciones Públicas en sus distintos niveles.
E11 - Comprender la planificación y la gestión administrativa.

1.13.Contenidos del programa

  1. Introduction: the what and why of local democracy
  2. Local autonomy. Central local relations and typologies of vertical power relations
  3. Institutions, tasks and finances of local governments.
  4. City leadership: mayors, councillors and top administrators
  5. The directly elected mayors
  6. The politics of urban governance
  7. The policies of urban governance
  8. Challenges and reforms: size, functional and territorial reforms, innovation, citizens’ participation

1.14.Referencias de consulta

  • Denters B. & Rose L.E. (eds.) (2005) Comparing Local Governance. Trends and Developments. Palgrave Macmillan (cap. 1 pp
  • Hambleton, R. & Sweeting, D. (2014) "Innovation in urban political leadership. Reflections on the introduction of a directly-elected mayor in Bristol, UK." Public Money & Management 34.5: 315-322
  • Heinelt, H., & Hlepas, N. K. (2006). Typologies of local government systems. In The European Mayor (pp. 21-42). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Kersting, N., & Vetter, A. (Eds.). (2013). Reforming Local Government in Europe: Closing the gap between democracy and efficiency (Vol. 4). Springer Science & Business Media
  • Magnier, A. (2004). Between Institutional Learning and Re‐legitimization: Italian Mayors in the Unending Reform. International Journal of Urban and Regional Research, 28(1), 166-182.
  • Moreno, A.M. (ed.) (2012) Local Government in the Member States if the European Union Madrid: INAP
  • Mouritzen, P. E., & Svara, J. H. (2002). Leadership at the Apex: Politicians and administrators in Western local governments. University of Pittsburgh Pre.
  • Pierre, J. (2011). The politics of urban governance. Palgrave Macmillan.
  • Sharpe, L. J. (1970). Theories and values of local government. Political studies, 18(2), 153-174
  • Sellers, J & Lidstrom, A. (2007) Sellers, J. M., & Lidström, A. (2007). Decentralization, local government, and the welfare state. Governance, 20(4), 609-632.
  • Verhelst, T., Reynaert, H., & Steyvers, K. (2013). Political recruitment and career development of local councillors in Europe. In Local Councillors in Europe (pp. 27-49). Wiesbaden: Springer
  • Slack, E. (2000). The Property Tax-in Theory and Practice. Institute on Municipal Finance and Governance, Munk School of Global Affairs
  • Swianiewicz, P. (2010). If territorial fragmentation is a problem, is amalgamation a solution? An East European Perspective. Local Government Studies, 36(2), 183-203.Vetter, A., & Kersting, N. (2003). Democracy versus efficiency? Comparing local government reforms across Europe. In Reforming local government in Europe (pp. 11-28). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Wollmann, H. (2014) “The directly-elected mayor in the German Länder, introduction, implementation and impact” Public Money and Management, 34, 5, 331-337

2.Metodologías docentes y tiempo de trabajo del estudiante

2.1.Presencialidad

 

#horas

Porcentaje de actividades presenciales (mínimo 33% del total)

50

Porcentaje de actividades no presenciales

100

2.2.Relación de actividades formativas

 

ACTIVIDAD FORMATIVA

 

HORAS

Desarrollo de los contenidos teóricos-prácticos de la materia.

 46

 

Actividades de Evaluación.

 

 2,5

Asesoramiento y seguimiento del estudiante por el profesor.

 1,5

Estudio personal del estudiante y realización de tareas académicas.

100

3.Sistemas de evaluación y porcentaje en la calificación final

3.1.Convocatoria ordinaria

Students are expected to prepare, present and discuss a final paper. The topic will be assigned during the fourth week of the semester.

To pass the course (5 or above), students will have to get a minimum mark of 3 in the activities during the semester (weekly work + participation in class) and a minimum mark of 4 in the final paper.

 

*Evaluación de estudiantes de segunda matrícula

Los estudiantes de segunda matrícula que hubieran obtenido, al menos, un 3 sobre 10 en la evaluación continua de primera matrícula puedan solicitar, en el momento de matricularse, la conservación de dicha nota. En tal caso, sólo realizarán las pruebas de evaluación derivadas de las clases-magistrales y la prueba final.

3.1.1.Relación actividades de evaluación

Actividad de evaluación

%

Examen final (máximo 70% de la calificación final o el porcentaje que figure en la memoria)

50

Evaluación continua

50

3.2.Convocatoria extraordinaria

Students who have failed the course will have to improve the final paper in order to pass.

 

*Evaluación de estudiantes de segunda matrícula

Los estudiantes de segunda matrícula que hubieran obtenido, al menos, un 3 sobre 10 en la evaluación continua de primera matrícula puedan solicitar, en el momento de matricularse, la conservación de dicha nota. En tal caso, sólo realizarán las pruebas de evaluación derivadas de las clases-magistrales y la prueba final.

3.2.1.Relación actividades de evaluación

Actividad de evaluación

%

Examen final (máximo 70% de la calificación final o el porcentaje que figure en la memoria)

60

Evaluación continua

40

4.Cronograma orientativo

A detailed schedule of the course will be published at least two weeks before the beginning of the class in moodle.  

 

Consulta la página Moodle de cada profesor/a: El cronograma, en cualquier caso, tendrá un carácter meramente orientativo de la planificación de los tiempos docentes, pudiendo producirse cambios en el mismo de acuerdo con las necesidades y desarrollo del programa.


Year : 2019/2020

465 - Gradudado/a en Ciencia Política y Administración Pública

17943 - POLITICS AND LOCAL GOVERNMENT


Information of the subject

Code - Course title:
17943 - POLITICS AND LOCAL GOVERNMENT
Degree:
465 - Gradudado/a en Ciencia Política y Administración Pública
Faculty:
102 - Facultad de Derecho
Academic year:
2019/20

1.Course details

1.1.Content area

Local government and politics

1.2.Course nature

Optional

1.3.Course level

Grado (MECES 2)

1.4.Year of study

724 - UPF, UAM and U3CM joint degree programme in Philosophy, Politics and Economics: 4
465 - Gradudado/a en Ciencia Política y Administración Pública: 4
615 - Grado conjunto (UPF/UAM/UC3M)Filosofía, Política y Economía: 4

1.5.Semester

First semester

1.6.ECTS Credit allotment

6.0

1.7.Language of instruction

English

1.8.Prerequisites

Having spoken and written fluency in English. The classes will be taught in English. All class materials will be in English. Oral and written presentations will be in English.

1.10.Minimum attendance requirement

Attendance to class is mandatory (lectures, seminars and the tutorial session)

1.11.Faculty data

Delegada de la Titulación:

Fabiola Mota Consejero (Grado en CCPP y Doble Grado DCCPP)

coordinacion.grado.CCPP@uam.es

coordinacion.grado.derecho-CCPP@uam.es

El equipo docente completo actualizado está publicado en la página web del centro.

1.12.Competences and learning outcomes

1.12.1.Competences

  1. general competences:

-G1. Students must be able to develop an analytical view of reality, using the basic theoretical assumptions, methods and techniques of the discipline.

-G2. Students must be able to express and transmit clearly and adequately complex ideas, problems and solutions, both orally and in writing, to a specialized and non-specialized audience, using the tools provided by the social sciences.

´-G3. Students must be able to search, select, analyze and synthesize relevant information, working with documental evidence; and thus to be able to formulate judgments based on real facts from the perspective of a personal reflection. This includes becoming familiar with new technologies applied to knowledge and communication.

-G.4. Students must learn to apply their theoretical knowledge to their work in a professional manner as a requisite for their future professional development, both at the national and the international level.

 

1.13.Course contents

This course provides an overview of local government and politics and on how local democracies work. It explores the structures, functions, and politics of the government tier closer to citizens, and examines their relations with upper levels of governments. It will give students the foundational knowledge to understand many of the most important issues facing local governments nowadays. In analysing the different topics, the course will refer mainly to local governments in European countries.

Skills it will develop: gaining fluency in vocabulary on local government; getting knowledge on institutions, tasks and responsibilities of local government in Europe; recognizing national differences in decentralization processes and in forms of government; understanding the strengths and limitations local governments encounter in facing collective problems.

  1. Introduction: the what and why of local democracy

  2. Local autonomy. Central local relations and typologies of vertical power relations
  3. Institutions, tasks and finances of local governments.
  4. City leadership: mayors, councillors and top administrators
  5. The directly elected mayors
  6. The politics of urban governance
  7. The policies of urban governance
  8. Challenges and reforms: size, functional and territorial reforms, innovation, citizens’ participation

1.14.Course bibliography

The readings assigned for the preparation of the final exam and for the activities will be uploaded in the moodle site of the course.

 

The list below is orientative.

 

  • Denters B. & Rose L.E. (eds.) (2005) Comparing Local Governance. Trends and Developments. Palgrave Macmillan (cap. 1 pp
  • Hambleton, R. & Sweeting, D. (2014) "Innovation in urban political leadership. Reflections on the introduction of a directly-elected mayor in Bristol, UK." Public Money & Management 34.5: 315-322
  • Heinelt, H., & Hlepas, N. K. (2006). Typologies of local government systems. In The European Mayor (pp. 21-42). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Kersting, N., & Vetter, A. (Eds.). (2013). Reforming Local Government in Europe: Closing the gap between democracy and efficiency (Vol. 4). Springer Science & Business Media
  • Magnier, A. (2004). Between Institutional Learning and Re‐legitimization: Italian Mayors in the Unending Reform. International Journal of Urban and Regional Research, 28(1), 166-182.
  • Moreno, A.M. (ed.) (2012) Local Government in the Member States if the European Union Madrid: INAP
  • Mouritzen, P. E., & Svara, J. H. (2002). Leadership at the Apex: Politicians and administrators in Western local governments. University of Pittsburgh Pre.
  • Pierre, J. (2011). The politics of urban governance. Palgrave Macmillan.
  • Sharpe, L. J. (1970). Theories and values of local government. Political studies, 18(2), 153-174
  • Sellers, J & Lidstrom, A. (2007) Sellers, J. M., & Lidström, A. (2007). Decentralization, local government, and the welfare state. Governance, 20(4), 609-632.
  • Verhelst, T., Reynaert, H., & Steyvers, K. (2013). Political recruitment and career development of local councillors in Europe. In Local Councillors in Europe (pp. 27-49). Wiesbaden: Springer
  • Slack, E. (2000). The Property Tax-in Theory and Practice. Institute on Municipal Finance and Governance, Munk School of Global Affairs
  • Swianiewicz, P. (2010). If territorial fragmentation is a problem, is amalgamation a solution? An East European Perspective. Local Government Studies, 36(2), 183-203.Vetter, A., & Kersting, N. (2003). Democracy versus efficiency? Comparing local government reforms across Europe. In Reforming local government in Europe (pp. 11-28). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Wollmann, H. (2014) “The directly-elected mayor in the German Länder, introduction, implementation and impact” Public Money and Management, 34, 5, 331-337

2.Teaching-and-learning methodologies and student workload

2.1.Contact hours

 

#horas

Contact hours (minimum 33%)

 

Independent study time

 

 

2.2.List of training activities

 

ACTIVIDAD FORMATIVA

 

HORAS

Desarrollo de los contenidos teóricos-prácticos de la materia.

 

 

Actividades de Evaluación.

 

 

Asesoramiento y seguimiento del estudiante por el profesor.

 

Estudio personal del estudiante y realización de tareas académicas.

 

3.Evaluation procedures and weight of components in the final grade

3.1.Regular assessment

Students are expected to write and present a final paper. The topic will be assigned during the fourth week of the semester.

 

The final grade will be the result of weekly work in seminars (50%) and the final paper (50%).

 

To pass the course (5 or above), students will have to get a minimum mark of 3 in the activities during the semester (weekly work + participation in class) and a minimum mark of 4 in the final paper.

3.1.1.List of evaluation activities

Evaluatory activity

%

Final exam

50

Continuous assessment

50

 

3.2.Resit

Students who have completed 80% of the weekly assignments (with a minimum grade of 3) but failed the course, will have to improve the final paper in order to pass.

 

c. Students who do not pass and take the course in the following year(s) keep the grade of the seminars and do not have to repeat these activities

3.2.1.List of evaluation activities

Evaluatory activity

%

Final exam

 

Continuous assessment

 

4.Proposed workplan

A detailed schedule of the course will be published at least two weeks before the beginning of the class in moodle.